Kundservice

Svaren på de flesta frågor hittar du under "Vanliga frågor" nedan. Hittar du inte svaret på din fråga är du välkommen att fylla i kontaktformuläret längre ner på sidan.

Vanliga frågor just nu

Generellt om SBBI

Var kan jag hitta mitt ärendenummer?

Ditt ärendenummer kan du hitta i ditt SBBI-arkiv genom att klicka på länken som du får när du registrerar ett ärende.

Hur snabbt kan jag förvänta mig att ni svarar via e-post?

På frågor via e-post är vår ambitionsnivå att svara inom 24 timmar (vardagar). Vi eftersträvar dock att svara snabbare om möjligt.

Betalning

Var kan jag hitta ett kvitto?

Klicka på länken i det e-postmeddelande som du fick efter att du registrerade ditt inkassokrav. Du kan då hitta kvittot i ditt SBBI-arkiv.

Är kostnaden avdragsgill?

Ja, den kostnad som du betalar för att skicka ditt inkassokrav är helt avdragsgill. Även momsen är avdragsgill.

På vilket sätt kan jag betala?

Du kan idag välja att betala med bank- eller kreditkort (VISA, MasterCard) eller med direktbetalning (Nordea, Handelsbanken, Swedbank, SEB)

Att skicka ett inkassokrav

Kan jag skicka ett inkassokrav utan att jag har skickat någon påminnelse?

Din kund har vanligtvis fått skriftliga påminnelser innan inkassokravet kommer men du har rätt att skicka ett inkassokrav utan att några påminnelser skickats.

Tappar man inte kunden om man skickar ett inkassokrav?

Vad händer om du inte skickar ett inkassokrav:

Vill du fortsätta att leverera till en kund som inte betalar? Det ligger i bådas intresse att det finns en god affärsrelation.

Hur länge är du beredd att vänta på dina pengar? Kan det vara så att om du är snäll och inte kräver in dina pengar så går andra kravställare före. Om kunden hamnar på obestånd så finns ju risken att du inte får betalt över huvud taget.

Hur stor är chansen att jag lyckas med mitt inkassokrav?

Möjligheten att lyckas är helt beroende av din särskilda kunds betalningsförmåga och betalningsvilja. Från vår inkassoerfarenhet vet vi att 85-90% av inkassokraven ger önskat resultat.

Om jag inte lyckas med mitt inkassokrav, hur länge skall jag dröja med att ta nästa steg?

Om du inte lyckas få betalt eller kontakt för en uppgörelse efter ett inkassokrav så bör du agera snabbt! Vi föreslår att du tar nästa steg inom 2 veckor från inkassokravets betaldatum!

Att få ett inkassokrav

Jag har fått ett inkassokrav, vad händer nu?

Det här händer om du betalar inkassokravet:

Om du betalar både kapitalskuld, ränta och inkassokostnad inom åtta dagar så avskrivs inkassoärendet och du har inte fått någon betalningsanmärkning.

Om du inte kan lösa hela skulden direkt:

Om du inte kan betala hela skulden inom åtta dagar bör du höra av dig till fordringsägaren och diskutera vilka möjligheter som finns.

Vad händer om jag inte betalar?

Det här händer om du inte betalar:

Om du inte betalar riskerar du att ärendet lämnas till Kronofogden med en ansökan om betalningsföreläggande. Vid en ansökan tillkommer ytterligare minst 640 kronor i kostnader.

Dessutom ger en ansökan en mindre betalningsanmärkning för företag. När Kronofogden får vår ansökan kommer de att sända dig ett föreläggande. Om du fortfarande inte betalar utfärdar Kronofogden ett utslag. Ett utslag ger betalningsanmärkning för både företag och privatpersoner.

Betalar du fortfarande inte så går ärendet vidare till utmätning. Vid en sådan kommer Kronofogden att mäta ut i lös och fast egendom och för privatpersoner även i lön. Vid en ansökan om utmätning tillkommer ytterligare minst 600 kronor i kostnader.

Vad är jag skyldig att betala (Ränta och kostnader)?

Räntesatsen styrs av räntelagen eller avtal:

Enligt räntelagen kan fordringsägaren ta ut en dröjsmålsränta med åtta procentenheter över gällande referensränta. Om referensräntan är 2 % får du alltså betala en årsränta på 2 + 8 procentenheter = 10 %.

Har du redan betalt fakturan när du får vårt inkassokrav så kan du ändå vara skyldig att betala den lagstadgade inkassokostnaden på 180 kr och dröjsmålsränta. När det gäller fakturafordringar så anses de betalda när beloppet bokförs på mottagarens konto. Det är alltså inte den dagen du skickade iväg din betalning som är avgörande utan när det bokfördes på mottagarens konto. Man jämför sedan det datumet med inkassokravets utskriftsdatum.

Vad händer om jag får en betalningsanmärkning?

Betalningsanmärkningar och konsekvenser:

En betalningsanmärkning är ett tecken på att du inte har skött dina betalningar. Den kan exempelvis leda till att du inte får lån, lägenhet, arbete eller telefonabonnemang.

En anmärkning syns i 5 år för ett företag och i 3 år för privatpersoner.

Kontakta oss

Om du inte har hittat svaret på din fråga ovan eller om du kanske har någon feedback till oss så är du givevis välkommen att kontakta oss via formuläret nedan. Vår ambition är att besvara ditt meddelande inom 24 timmar (vardagar), men oftast svarar vi betydligt snabbare.

Företagsnamn*: Ämne*:
Ditt namn*: Din e-postadress*:
Meddelande*:

* = Obligatoriska fält.